تظاهرات بالینی اجتماعی افراد مبتلا به اوتیسم
15 شهریور 1396

تظاهرات بالینی اجتماعی افراد مبتلا به اوتیسم

افراد مبتلا به اوتیسم

روی موضوعات محدود پافشاری می کنند و  ممکن است سوال های تکراری بپرسند

خواستار تعامل اجتماعی هستند اما نمی دانند که چگونه یک رابطه ی دوستی را شروع و حفظ کنند

در تشخیص دروغ، فریب و بدطیتنی دیگران مشکل دارند.

 

نشانه های غیرکلامی دیگران و تفاوت های ظریف در موقعیت های اجتماعی را تشخیص  نمی دهند.  ممکن است تشخیص برخی از این موارد آموخته شود

فاقد مجموعه ای از راهکارهای ارتباطی اجتماعی هستند یا در انتخاب کردن و به کار بردن این راهکارها در موقعیت های روزمره دچار مشکل هستند.

می توانند هیجانات اصلی خود و دیگران ( خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت ) را تشخیص دهند و شناسایی کنند اما بیشتر در تشخیص بیانات دقیق تر این احساسات یا هیجانات دچار مشکل هستند.

در تشخیص، شناسایی و درک حالت های هیجانی دیگران و دانستن اینکه در آن شرایط چه بگویند مشکل دارند.

در پیش بینی پیامدهای یک موقعیت و فهم انگیزه ی دیگران دچار مشکل هستند و معمولا از نظر اجتماعی بسیار ساده لوح و عینی هستند

در انجام چند کار به طور همزمان (مانند صحبت کردن یا گوش کردن همراه با انجام یک کار دیگر در همان زمان) دچار مشکل هستند و نمی توانند در یک زمان بیش از یک کار انجام دهند

در درک اهمیت نقش دیگری و نیاز به تنظیم موضوع، لغت، گرامر و لحن گفتگو با توجه به جایگاه و نقشی که فرد مقابل دارد، ناتوان هستند. ممکن است با یک فرد صاحب اقتدار به همان شیوه ای رفتار کنند که با یک همسال یا یک شخصیت تلویزیونی رفتار می کنند

آنها نمی دانند که مسئول هستند اطلاعات کافی را به طرف مقابل خود انتقال دهند تا بتواند پیام آنها را درک کند. به علاوه نمی توانند حدس بزنند که طرف مقابل آنها چه اطلاعاتی را دارد و در حال حاضر به چه اطلاعات جدیدی نیاز دارد

بررسی نمی کنند که آیا پیام دریافتی را درک کرده اند یا خیر و بنابراین در صورت لزوم سعی نمی کنند از طرف مقابل  خود بخواهند منظور خود را واضح تر بیان کند.

 

گاهی اوقات به دنبال ایجاد یک تصور از خود مثبت، از زبان شبه پیچیده استفاده می کنند. برخی موارد فرد از این راهکار استفاده می کند تا بتواند مشکلات درک گفتاری خود را که در موقعیت های روزمره یا در فعالیت های مدرسه تجربه می کند، بپوشاند.

دروغ می گویند اما با هدف اینکه باعث شوند، مردم آنها را تنها بگذارند و دروغ گویی آنها با هدف فریب و دست انداختن دیگران نیست و به طور کلی این حقه موثر نیست.

نام ها، حقایق و یا اطلاعات جزئی را به خوبی به یاد می آورند؛ اغلب عمق اطلاعاتی که درباره ی یک موضوع دارند سطحی است.

 

گاهی اوقات الگوهای ارتباطی یا رفتاری قدیمی را برای ارتباط اجتماعی کلامی مناسب تر به کار می برند. این الگوها ابزارهای غیرکلامی ارتباط هم چون پرخاشگری، انفعال، قدم زدن، خود تحریکی، رفتارهای توهین به خود یا اکولالیا است.

درباره ی موضوعات نامعمول مانند کانال آب و هوا صحبت می کنند زیرا برایشان جذاب است. بیان اطلاعات ممکن است صرف نظر از علاقه ی فردی که با او گفتگو می کنند رخ دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 9099071970 ( از تلفن ثابت و بدون گرفتن کد ) تماس حاصل نمایید تا مشاورین متخصص اول مشاور شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.