مهارت‌های کنترل عصبانیت
07 شهریور 1396

مهارت‌های کنترل عصبانیت

مهارت‌های کنترل عصبانیت را در خود رشد و توسعه دهیم

افرادی که کنترل عصبانیت در آنها سخت و دشوار است نیاز به برنامه‌ ای برای کنترل عصبانیت دارند. نکات زیر، مسائل مهمی می‌باشند که به ما در کنترل عصبانیت کمک می‌کنند. این نکات را به خاطر سپرده و به‌کار بندیم :

 

  1. نکته اول در کنترل عصبانیت

این سؤال را از خود بپرسید: ”آیا این موضوع ده سال دیگر هم برایم مهم است؟" به این وسیله می‌توانید مسئله را از دیدگاهی آرامتر بنگرید.

 

  1. نکته دوم در کنترل عصبانیت

از خود بپرسید: ”بدترین نتیجه مورد عصبانیت من چیست؟" اگر کسی در پای صندوق فروشگاه از شما سبقت گرفت، سپری کردن سه دقیقه بیشتر، مسئله‌ای آنچنان مهم نمی‌باشد.

 

  1. نکته سوم در کنترل عصبانیت

تصور کنید که خود شما نیز همان کار (کاری که موجب عصبانیتان شده است) را انجام می‌دهید. با خود رو راست باشید. قبول کنید که گاهی اوقات شما نیز جلوی یک راننده دیگر درمی‌آئید... بعضی مواقع این مسئله تصادفی است. آیا نسبت به خود نیز عصبانی می‌شوید؟

 

  1. نکته چهارم در کنترل عصبانیت

از خود بپرسید: ”آیا طرف مقابل این کار را به‌طور عمدی نسبت به من انجام داده است؟" در بسیاری از مواقع متوجه خواهید شد که این مسئله فقط در اثر بی‌دقتی و تعجیل رخ داده و کسی نمی‌خواسته شما را ناراحت کرده و بیازارد.

 

  1. نکته پنجم در کنترل عصبانیت

سعی کنید قبل از گفتن هر کلامی تا عدد ده بشمارید. انجام این کار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی می‌تواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.

 

  1. نکته ششم در کنترل عصبانیت

شمارش تا ده را با روش‌های جدید و بهتر انجام دهید مثلاً این کار را با یک تنفس عمیق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق از دیافراگم به افراد کمک می‌کند تا احساس راحتی کنند.

 

  1. نکته هفتم در کنترل عصبانیت

می‌توانید سرعت شمارش اعداد را کندتر سازید. مثل شمارش شیوه قدیمی، یک کشتی بخار، دو کشتی بخار و ... شاید شمارش کشتی بخار زیاد خوشایند نباشد، به‌جای آن می‌توانید بشمارید: یک شکلات، دو شکلات و .. و یا هر چیز دیگری که برای شما خوشایند و خنده‌دار باشد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 9099071970 ( از تلفن ثابت و بدون گرفتن کد ) تماس حاصل نمایید تا مشاورین متخصص اول مشاور شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.